مصاحبه دکتر کرمی با آقای آریان احسان دوست رتبه 19 منطقه 2 کنکور تجربی 1403

احسان احسان‌دوست، رتبه ۳۲ کنکور تجربی سال ۱۴۰۳ از کرمانشاه، جزو دانش‌آموزانی محسوب می‌شود که برترین رتبه‌های کشوری را به نام خودش ثبت کرده است. احسان در کنار تلاش‌های بی‌وقفه‌اش، از کلاس‌های آنلاین دکتر کرمی استفاده کرد و موفق به تقویت مهارت‌های خود در درس ریاضی شد. در این مصاحبه جذاب، آرین از تجربیات خود و مسیر پیشرفت در درس ریاضی می‌گوید؛ از چالش‌ها و موفقیت‌هایش در دوران تحصیل که به شماره 32 رتبه‌بندی کنکور امسال ختم شدند.

فهرست مطالب

معرفی رتبه 32 تجربی + درصدهای کنکور و نمره نهایی

سلام عرض می‌کنم خدمت همه عزیزان، به‌خصوص استاد کرمی عزیز. من احسان احسان‌دوست هستم، رتبه ۳۲ کنکور تجربی سال ۱۴۰۳، ۱۹ منطقه دو از شهر کرمانشاه.

در کنکور اردیبهشت، ریاضی رو ۸۰ زدم. در کنکور تیر، ۸۶.۶ و در امتحانات نهایی هم ۲۰ شدم.

قبل از پایه دهم، ریاضیت چطور بود؟ چطور نمره تیر ماهت بیشتر شد؟

من از دوران دبستان به ریاضی علاقه داشتم و محاسبات ذهنیم مناسب بود. اما در دوران راهنمایی به دلیل شرایط کرونا، اونقدری که باید درس نمی‌خوندم و در نتیجه، کمی افت تحصیلی داشتم. اما از سال دوازدهم، وقتی با کلاس‌های شما آشنا شدم، ریاضی رو جدی‌تر و تستی مطالعه کردم.

در اردیبهشت، یه مقدار استرس داشتم چون هم امتحانات نهایی و هم کنکور تیر در پیش بود. ولی در تیرماه با استرس کمتری روبرو بودم و خیالم راحت‌تر بود. در واقع، وقتی آرامش داشتم، عملکرد بهتری هم داشتم.

چه زمانی در کلاس‌های دکتر کرمی شرکت کردی؟ عقب هم می‌افتادی؟

از تابستان سال دوازدهم با کلاس‌های شما آشنا شدم. به دنبال معلمی بودم که به صورت کشوری تدریس کنه و بتونم ریاضی رو با کیفیت بالا یاد بگیرم. از همون تابستون کلاس‌های شما رو ثبت‌نام کردم و از آزمون‌هایی که برگزار می‌کردین استفاده کردم.

تابستان که وقت آزاد داشتم، بیشتر کلاس‌ها رو آنلاین می‌دیدم. اما وقتی به مهرماه نزدیک شدیم و مشغله‌ها بیشتر شد، سعی کردم بیشتر کلاس‌ها رو به‌صورت آفلاین ببینم تا بتونم سریع‌تر به جمع‌بندی برسم و تست‌ها رو حل کنم.

گاهی معلم از آزمون جلوتره. تو اینو چجوری مدیریت می‌کردی؟

 این مشکل خیلی رایجه. بهترین راه اینه که دانش‌آموز برای هردو وقت بذاره. یعنی برای درسایی که تو آزمونه و یه کم عقب‌تره، تایم کمتری بزاره و برای اون چیزی که معلم جلو رفته و درس میده بیشتر وقت بذاره. هر دوتاشو باهم پیش بردن خیلی کمک می‌کنه مخصوصاً تو دوران جمع‌بندی. مثلاً اگه یکی چهار، پنج روز تو هفته ریاضی تست میزنه، به هردوتا مبحث تایم اختصاص بده.

 من یه تایم جدا برای کلاس میذاشتم و سعی می‌کردم نصف نصف کار کنم. یعنی نصف وقت رو برای درسای آزمون تست می‌زدم و نصف دیگه رو برای پیش‌بردن درسای کلاس. اینجوری درسا تو ذهنم تثبیت می‌شد.

میزان مطالعه‌ات چقدر بود؟ دهم، یازدهم، دوازدهم چقدر می‌خوندی؟

 توی پایه دهم چون تازه شروع کرده بودم، خیلی تجربه نداشتم. شاید روزی ۲ تا ۳ ساعت می‌خوندم غیر از مدرسه. از عید به بعد شد ۴ تا ۵ ساعت. تو یازدهم هم به ۶ تا ۷ ساعت رسیدم. اما دیگه تو تابستون دوازدهم ۱۰ تا ۱۱ ساعت در روز می‌خوندم. به نظرم، چه دانش‌آموز قوی باشه چه ضعیف، کمتر از این ساعت تو دوازدهم کافی نیست.

 دوازدهم مدرسه می‌رفتی یا خونه می‌موندی؟ بعد از عید چیکارا کردی؟

 سعی می‌کردم درسایی که قبلاً خوندم و مسلط بودم، مدرسه نرم و بیشتر خونه بخونم. فقط روزایی که کلاسای خوب داشتیم یا آزمونای تشریحی برای امتحان نهایی بود، می‌رفتم. بیشتر تلاش می‌کردم وقتم هدر نره.

 من کاری که بعد از عید کردم این بود که دروس عمومی مثل ادبیات و دینی رو از تابستون استارت زدم. چون ادبیات بیشتر تو ذهن می‌مونه. دینی رو هم هر هفته ۲ ساعت وقت میذاشتم تا مرور کنم. اما به‌صورت جدی بعد از کنکور اردیبهشت، برای امتحان نهایی خوندم. برای اختصاصی‌ها قبل از کنکور بیشتر تست کار می‌کردم، چون امتحانات نهایی هم به سبک کنکوره ولی آسون‌تره.

 ریاضی نهایی رو چیکار کردی؟ منابعی که استفاده می‌کردی چیا بودن؟

 ریاضی نهایی رو با همون جزوه‌هایی که شما داده بودید خوندم و تونستم ۲۰ بگیرم. کتاب درسی یکم پراکندست، ولی جزوه‌ها خیلی کامل‌ترن و به کمکشون راحت میشه نمره کامل گرفت.

 تو دهم و یازدهم بیشتر کتابای نشر الگو و خیلی سبز کار می‌کردم. تو دوازدهم از کتاب IQ که شما معرفی کردید استفاده کردم و تو دوران جمع‌بندی هم کتابای سخت‌تری مثل آزمون‌ یاب زدم.

با این جمله موافقی که آزمون‌ها توی سال دوازدهم خیلی مهم می‌شن؟

 صد درصد! منم به همین اعتقادم. آدم اول درس‌ها رو توی کلاس یاد می‌گیره و چند تا کتاب تست هم می‌زنه، ولی از یه جایی به بعد آزمون‌ها واقعا تاثیرگذار می‌شن. توی درس ریاضی، آزمون‌های تک‌درس خیلی مفید بودن.

 من آزمون‌های آلفا رو می‌دادم. آزمون‌هاش تنوع خوبی داشت، هم سوال آسون، هم متوسط، هم سخت. اینطوری هر نوع سوالی رو کار می‌کردیم و توی جلسه کنکور آمادگی بیشتری داشتیم.

غیر از آلفا، قلم‌چی و ماز رو هم شرکت می‌کردم، مخصوصا نزدیک به دوران جمع‌بندی. آزمون‌های جامعی مثل سنجش یا خیلی سبز هم کمک زیادی کردن. هر چی به اسفند نزدیک‌تر می‌شدیم، اهمیت آزمون‌ها بیشتر می‌شد.

 یه توصیه و یه تجربه اشتباهت رو واسه بچه‌ها بگو

 یکی از بهترین کارام این بود که سعی کردم درس‌هامو زودتر جمع کنم. مثلاً درس‌های ریاضی و زیست نیاز به مرور چندباره دارن. تلاش کردم تا قبل از اسفند همه‌چیزو جمع‌بندی کنم که توی فروردین سرعت مرورم بیشتر شه.

یه اشتباه رایج بین بچه‌ها اینه که خیلی روی سوالات چالشی تمرکز می‌کنن. مثلاً تو درسای حفظی مثل زیست یا شیمی، سوالای سخت اعتماد به نفس رو می‌بره پایین و وقت‌گیرن. من تو پایه دهم و یازدهم گیر زیادی روی این سوالا می‌دادم که باعث می‌شد از مسیر اصلی دور شم.

بین افرادی که توی این مسیر ازت حمایت کردن، از چه افرادی تشکر می‌کنی؟

 اول از خدا، چون توی لحظات سخت واقعا کمکم کرد. توی پایه یازدهم یه دوره افت داشتم، ولی خدا کمک کرد برگردم. بعد از پدر و مادرم که همیشه حمایتم کردن و شرایط رو برام فراهم کردن، و از همه معلمام که توی این 3 سال زحمت زیادی کشیدن.

احسان با پشتکار و برنامه‌ریزی رتبه‌برتر شد؛ شما چطور؟

در پایان این گفت‌وگو، نکاتی ارزشمند از تجربه‌ی احسان در مسیر کنکور به دست آوردیم. او با تأکید بر اهمیت آزمون‌ها، برنامه‌ریزی زودهنگام برای مرور و جمع‌بندی، و خودداری از تمرکز بیش‌ازحد روی سوالات چالشی، روش‌هایی عملی و کاربردی برای موفقیت در این مسیر ارائه داد. همچنین، نقش حمایت خانواده و معلمان را در ایجاد محیطی آرام و انگیزه‌بخش برای یادگیری یادآور شد. احسان با پشتکار، برنامه‌ریزی و استفاده درست از منابع، توانست در این راه به نتایج مطلوب برسد و رتبه 32 کشوری را به نام خودش ثبت کند. شما چطور؟

دیدگاهتان را بنویسید